Educație financiară pentru copii

Din nefericire în România nu avem nimic implementat în sistemul de învățământ despre educația financiară.

Am zice că ok, nu este, ne ocupăm noi părinții, doar că nici noi nu avem cine știe ce educație financiară.

Eu mi-am făcut niște teste și analize, teoretic ies bine în mulți parametri dar practic, știu că am și eu multe hibe.

Cel mai greu mi se pare atunci când trebuie să ne educăm copii, este mai greu! Tu îți dai skip mai repede unui lucru de impuls, dar îți vine și mai greu să refuzi copilul.

Însă putem face niște mici intervenții, dacă nu știi ce ai putea face, ai putea măcar să aplici ce scriu mai jos.

Aș zice exemplu personal dar dacă nu ești un exemplu, ai putea prin jocuri. Folosiți jocuri educaționale pentru a-i învăța pe copii despre bani. Există numeroase jocuri de masă sau aplicații mobile care pot fi utilizate pentru a înțelege concepte financiare de bază, cum ar fi schimbul de bani, economisirea și cheltuielile. Nu este musai să cumperi un joc, poți inventa joculețe, dar dacă nu ai inspirație, poți încerca joculețul ăsta. Era să uit, Monopoly este un joc bun despre bani, achiziții și strategie. Despre un monopoly sub 6 ani am scris aici.

Hai să economisim, ce îi place? Vrea jucăria X? Hai să îl facem să o cumpere din banii lui, veți observa că se va gândi de două ori dacă mai vrea jucăria X sau va maximiza banii. Ajutați copiii să înțeleagă conceptul de economisire prin oferirea unor cutii de economii sau pungi speciale pentru economii. Acest lucru îi va încuraja să pună deoparte o parte din bani pentru obiective viitoare.

Implicați copiii în activități de cumpărare și plată, precum cumpărarea de produse la magazin sau plățile pentru activități sau jucării. Explicați-le procesul, ce ban are, cât poate cumpăra și ce rest îi rămâne, apoi de explicat și ce valoare are respectivul rest. Folosiți cash, eu am încercat metoda cu cardul, are același efect ca la adulți, cardul e o chestie misterioasă și nelimitată.

Faceți un buget propriu dar muncit! Trebuie să știe că pentru anumite task-uri primește x lei, bugetul ăla va fi pe toată luna, dacă îi termină, alții nu mai are. Fix ca noi când terminăm banii pe data de 20 a lunii.

Implicați copilul în discuțiile despre bani din casă. Atunci când stai cu partenerul și planifici plățile, datoriile, facturile și ce mai e de luat, învitați-l la discuție. Ba chiar puteți face niște plicuri : plicul de hrană, plicul de economii, plicul de vacanță, plicul copilului. Toți și-au „primit” banii, așa va vedea la voi cum împărțiți banii și va deprinde obiceiurile. Când faceți cumpărături, implicați-i pe copii în procesul de luare a deciziilor. Discutați despre opțiunile de produse, prețuri și calitate, astfel încât să înțeleagă diferențele și să ia decizii informate.

Diferența dintre nevoie și dorințe, aici poate fi cel mai greu, mai ales că ei nu știu cât de greu se fac banii. Cel mai ușor este să îi faci exemplificări pe jucării, chiar dacă acelea sunt dorințe, nu nevoi. Dar de ce pe jucării? Ei tind să dorească chestii din impuls, ce e mai strălucitor, mai colorat, dar utilitatea este 0.

Vrea o mașinuță și un joc de construicții? Efectiv îl puneți să gândească pe termen mai lung. Câte mașinuțe are? Cât de repede le abandonează? Dar jocul de construcții? îi place că are mai multe moduri creative? Se va juca și peste o săptămână?

Dacă îi explicați din prima diferența dintre haine și jucării, nu va înțelege nimic, e clar ce e în mintea lui. Dar când îl puneți să gândească în viitor între două jucării (dorințe), abia atunci începe gândirea strategică.

Planificare financiară, efectiv îl punem să gândească o țintă, un scop. Ce vrea? O jucărie? Ok, cât costă? Cât „produce” el pe săptămână? Bun, de cât timp are nevoie, cât trebuie să economisească?

Așa va învăța să atingă țintele mai repede, subconștient va economisi mai mult pentru a atinge acel scop.

Iar la atingerea scopului, când adună suma, este foarte probabil să fie mult mai atent, să își dea seama că a muncit, și-a înfrânat dorințe și sunt șanse să dorească să cheltuiască acea sumă mai eficient.

Importanța cheltuielilor, discutați despre diferite tipuri de cheltuieli, cum ar fi facturile de utilități sau cumpărăturile lunare. Explicați-le că unele cheltuieli sunt obligatorii și trebuie gestionate cu grijă.

Trebuie să știe că mâncarea are prioritate înaintea jucăriilor, că utilitățile sunt prioritare dacă vrea să mai aibă confort, ratele la fel, dacă vrea să mai aibă o casă.

Învățați copii să doneze, nu neaparat bani, pot fi lucruri, jucării sau jumătate de prăjitură. Va învăța să aprecieze mai bine ce are el și alții nu au, îi va dezvolta caracterul și nu se va focusa strict pe lucrurile materiale. Noi îl punem să aleagă jucăriile pe care dorește să le oprească iar pe restul să le doneze.

Din păcate nu l-am dus până acum să le dea el personal unui copil, le-am dus la biserică. Va trebui să îl duc la un copil, să dea el, să aibă un sentiment autentic.

Învățarea din greșeli, lăsați-l să greșească! Avea 50 lei buget pe luna asta? A vrut bile roz de 50 lei? Ok, s-a terminat bugetul! Îi explicați corect ce înseamnă venituri, cheltuieli și buget. Cât mai simplu posibil. Bugetul deja s-a dus, va învăța, dar explicați cum vin următorii bani și ce înseamna cheltuielile.

Perseverență, continuați asta cu copilul pe măsură ce crește. Bugetele cresc, apar nevoile, dorințe mai mari dar se apropie și el de o zonă de înțelegere mai eficientă. Va trebui să aleagă între bani de ieșit în oraș și adidașii ăia „șmecheri’. Nu faceți greșeala să nu includeți „adidașii șmecheri” în totalul cheltuit pe el, altfel va înțelege că doar ce primește el cash trebuie gestionat, restul vine de la mama și tata fără limită.

Acestea sunt doar câteva lucruri simple dar dacă le facem constant, ceva, ceva se va prinde de copil. În același timp, ne educăm și noi fără să vrem.

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut nou pe email. Vei primi un singur email pe săptămână cu ultimele articole.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.

Un comentariu la „Educație financiară pentru copii”

  1. Trebuie sa recunosc că în privința lui Denis este implicată toată lumea 🙂 (De aceea nu prea tine cont la chieltuieli, el orice, dar orice își dorește are, din absolut orice punct de vedere, e dovedit, așa atrage)

    Și, de obicei către școală anul trecut, îl ducea Alin 😀.

    Prima data, când îi cumpăra pachet pentru școala, zicea Denis îți iei ce vrei 😅. Denis? Vroia de 50 lei pt 4 ore de școală, Alin sa conformat, odată, de 2 ori, de mai multe ori 😅😅.

    Denis la fel, până îl întrebă, Denis dar tu de ce cumperi atât de multe? Mănânci atât de mult?

    Nuuu, dar le dau și la colegi!!!

    Mnah, fiumiu ce sa zic? 😅😅😅.

    Apoi a zis ști? Ai voie sa îți cumperi tot ce vrei, dar in limita a 10 lei! (De la un magazin unde astea pentru ei sunt pana în 2 lei bucata).

    Astfel la învățat ceva foooarte important 😅😅😅. Sa se uite la preturi 😅😅😅. Dar și să se încadreze într-un buget 🙂

    Bineînțeles că are și pușculiță 😅😅😅. Cred că are vreo 2 kilograme de monezi in ea 🙂 dar are și bancnote, între un leu și 10 lei 🙂

    Odată mergând eu la magazin îl întreb, Denis vrei să îți iau și ție ceva? Ce vrei?

    Și zice: Da! 2 pungi de Doritos! Și eu zic, ok dar îți iau doar una (motivul meu, neștiut de el, fiind că știu că în cantitate mare, nu sunt prea sănătoase)

    Mă trezesc cu el, merge la pușculiță , scoate 5 lei, îmi întinde și zice răspicat! Îmi iei 2 pungi de Doritos!

    Și am zis asta e băiatul meu! 😅😅😅( app de… copilul imita ce ești, Nu ce îi spui să facă)

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.