Sunt la volan asa ca am sa revin cu detalii cand ajung la pc.
Pot spune ca sunt vesti bune pentru clienti dar foarte proaste pentru taximetristi.
Fost taximetrist 5 ani, inteleg fenomenul, am sa il explic pe larg in aceasta seara . Deci stati pe aici sa aflati cat va costa o tura de oras cu taxiul.
Update: Bun am sa incep cu o mica povestioara , asa veti intelege mai bine cum stau treburile.
In orasul Galati nu exista o asociatie a taximetristilor avizata si cu un cuvant de spun in fata primariei,a consiliului judetean, etc. Adica nimeni nu detine controlul, nimeni nu poate impune standarde, nimeni nu mentine numarul de taxiuri pe cap de locuitor, nimeni nu mentine un tarif minim de ruina, nimeni nu face nimic…..pardon, ba da , baietii cu cap si pe spatele prostilor.
Pe vremuri era in floare GT-ul , condus de Laurentiu Hasiade, a dus firma la ruina, bani la camatari, etc. Firma inca mergea pentru ca avea cei mai vechi taximetristi si stiau sa isi faca treaba. Acum 4 ani a aparut pe piata un DAN (imi scapa numele de familie) care a venit cu niste bani facuti pe afara si a „reinventat” taxi AS. Toti cacanarii au fugit repede la el, asta sa atraga masinile la firma lui a facut taxa de dispecerat mica. Da dar cum aducem clienti? Pai cum? Bagam tarif sub limina de ruina, clientii au venit dar proprietarii de masini au murit rand pe rand (eu mi-am detiplat masina cand a facut prima data 1.1 ron pe km) . Un propietar de taxi trebuie sa aiba cel putin 1.8 ron pe kilomentru sa poata trai din asta, legal. Cum pot totusi sa reziste? Prin evaziune, ca doar nu or fi prosti sa bage totul pe casa de marcat cand dintr-o cursa de 5 lei, abia 1 leu ii revin lui, asta dupa ce elimina costurile.
Dan asta a facut maciuca mare pe seama lingailor, aia de le-a dat putina importanta si au ramas la linsul in fund. Asta a adunat clienti/comenzi, a facut bani. Banii i-a bagat in masini multe in rate/leasing, apoi le-a dat la soferi in „proprietate” dar soferul sa poata ramane cu masina la final, trebuie sa ii dea lui 70 de lei pe zi , deci soferul ramane dupa 4-5 ani proprietar de rabla si rupt de foame. Sa poata ramane cu ceva sa se intretina si sa ii dea si lu asta, trebuie sa faca minim 180 ron pe zi.Si nu se mai fac atatia bani.
Pana ieri taxi AS avea 1.39/km, Luciano 1,29/km, GT 1.49/km , hmm sa zicem ca mai traiau si soferii aia, din evaaziune! Sa nu uitam ca soferii pe masinile altora, nu au carti de munca, 40% au atestate si dau fisa zilnica de 60-70 de lei, sclavie!
Bun, sa sarim putin. Acest dAn a „cumparat” firma taxi Luciano , era tot cam a lui, adica fostul patron e la mila lu asta. Ala de la taxi Samatax murea de foame si pierdea masini, asa ca a facut un tarif de 0.99/km , Dan asta, un maiestru al tarifelor de rahat pe spatele prostilor, face la Luciano tarif de 0.79/km si isi trimite o parte din parcul auto acolo , cum a calmat masele? cu celebrul „Stati ma ca il omoram pe ala sa nu ne ia comenzile”, e mecla asta ma! Cand ai o selectie de soferi buni, clientul iti sta si daca ai 5 bani in plus la km (exemplu taxi Albertini).
Si la cum ii stiu eu pe „patronii” astia de firme, e doar o chestiune de ore/timp pana cand GT da tariful jos, AS (doar e tot firma lui) la fel. Singurii care si-au pastrat mereu pozitia au fost cei de la Albertini.
Bun, o intrebare a mea personala, GARDA FINANCIARA, ce cacat paziti? Din cele mai mici calcule reiese ca astia nu fac bani nici sa bage benzina, de ce nu se intervine? Nu de alta dar pe un tarif bun ar incasa si finantele taxe, itm-ul, casa de pensii, prin prisma contractelor de munca. Firmele de leasing nu ar mai alerga prin parcari dupa masini, etc.
Primaria (cea care elibereaza licente) voi cum numarati locuitorii? Controale la soferii fara atestat cand se mai fac? Am inteles!
Bun deci vestea buna e ca o sa faceti comanda la taxi Luciano si o sa mergeti din Bariera Traian pana la Real cu 7 lei maxim, din 39 pana in port cu 3 lei, nu va mirati daca soferul e frustrat cand il pui sa iti duca 100 de metri sacosele de Billa, bonul de casa va deveni o raritate. Ba dar economisiti 3-4 lei pe cursa lejer. Eu am zis sa imi las masina acasa si sa merg cu taxiul ca e mai ierftin, serios. Faceti voi calculele.
Vestea proasta este ca taximetristul se va salbatici, evaziunea va creste, din cei peste 1000 de soferi de taxi jumatate vor renunta iar Galatiul nu ii poate sustine fara job. Proprietarii vor hamali saracii masinile si le vor intretine cu bani imprumutati, etc-uri de astea finute.
o nebunie acolo, la tine in Galati..la noi in Cta exista un singur tarif..1.79lei/km parca..si mai sunt vreo 2-3 cu tarife de lux, dar pe care ii cunoaste Constanta si nu prind astia decat curse cu turisti care ies din gara (acolo ii asteapta mereu) si nu reusesc sa descifreze scrisul mic mic mic in care este stipulat tariful..si Constanta are punctele ei slabe: daca pana acum ceva ani ti-era frica ca si taximetrist sa iei colorati (indieni) in masina, acum este exact invers: ti-e frica ca si client sa te sui cu un colorat in masina..toti indienii au carnet si licenta de taxi, sunt praf la sofat..eu am o problema cu 3 categorii in trafic: taximetristii, soferii de GSM (microbuze de persoane, adevarate bombe pe roti) si cocalarii cu masini scumpe si 0 cunostinte de sofat!
In Galati soferii de maxi taxi is pericolul numarul 1, baga oamenii ca pe sardine, pleaca din statie fara sa semnalizeze si mereu pe japca. Soferii de taxi aici, sunt in mare parte ok doar ca lipsa unei legi care sa ii protejeze ii va transforma in japcari.
pai asa sunt si aici..plus ca autovehiculele sunt bombe pe roti: ruginite, cauciucuri praf, in bord luminite de Craciun de la atatea erori, literalmente simti cum se rupe ceva pe dedesubt..adevarate senzatii tari 😀 ..soferii nu mai zic: zmei la volan si tari in gura..se luase unu la harta cu un tip cu o CIFA ..ii punea frana brusc lu ala cu CIFA..adica cat de cretin sa fii sa te iei la harta cu o ditamai betoniera? ca te face ala pilaf in secunda 2 :))
Acum 2 zile am venit din Constanta. Am stat la Navodari astfel ca am luat un GSM din gara pana in Navodari.
Pe dom’ sofer l-am denumit Nea’ Nicu. Eh..Nea’ Nicu m-a bagat in sperieti. Primele 10 minute din cursa a condus ca un melc, nu depasea 20 la ora cred. Si dupa a inceput baiatul lui Titi Leu. Taia toate benzile posibile, nu dadea semnal, depasiri pe linie continua, linie dubla continua, taiat calea unora de mi se urca inima in gat si ajunsese la un moment dat sa mearga cu 100 prin Constanta.
I-am urat multa sanatate lu’ Nea Nicu’ cand am coborat, ca sigur are nevoie !
asa sunt toti gigeii astia de pe GSM..acum cativa ani a aparut unu in presa..a facut valva..cica conducea maxi-taxi GSM desi el nu avea permis de conducere..scuza firmei a fost ca era angajat nou, in probe, si nu incheiase inca contract cu el :)) ..pai in CTa poti merge lejer cu 100km/h prin oras pentru ca in Constanta nu exista politie..rar vezi un radar..erau odata reducatoare din alea de viteza in apropiere de scoli, si treceri de pietoni riscante..le-au scos ca deh..nu mai puteau beizadelele de bani gata sa faca liniute noaptea!
Mai erau si-acum cateva benzi reducatoare, dar Nea’ Nelu nu le baga in seama. Si nu ma refer ca le ocolea, ci ca trecea peste ele cu 70-80 la ora fara nicio problema. Eu avand 1,87 mi-a fost destul de greu sa nu dau cu bostanu’ in plafon :))
La viteza nu le mai simti, omul avea o logica in sinea lui :))
Înțeleg că acum s-a revenit la un tarfic unitar de 1.69 lei pe Km pentru toate firmele. Sau am înțeles prost?
Ai inteles bine, au sarit baietii si l-au amenintat ca parasesc firma…desi nu e prima data, tura asta a cedat. As putea scrie zilnic sfaturi cu si despre taxi, incerc sa evit subiectul…am multi prieteni si mi-e mila de ei.