De ce nu scad prețurile la servicii în România? Am să încerc să detaliez mai jos prin prisma fiecărei companii, așa cum văd eu și cum am analizat piața.
Voi face referire doar la televiziune, net și telefonie mobilă.
În primul rând 99% din companiile din românia au capital străin, mai puțin RDS și am să explic și asta ce implică.
Le luăm pe rând:
Telekom , au băgat parcă 50 de milioane în rețea și servicii și încă 35 de milioane în rebranding, bani aruncați. Oamenii cred că dacă sunt lideri pe alte piețe din exteriorul universului românesc, reușesc rețeta și aici. Nu aici nu se poate, e simplu, românii nu iși permit servicii scumpe și inferioare.
„Adică în europa vindem televiziunea cu 20 de canale la 10€ și în românia să vindem la 25 de lei? Imposibil, românia trebuie să se alinieze la standardele europei” – când o să avem trai ca în nemția!
Apoi investești miliarde în rețea, te mulțumești să acoperi cu rețea 10% din zonă și apoi te mulțumești cu 10% din zona acoperită. Bun management.
Se zice că au cea mai mare acoperire din țară, dar cele mai mari prețuri, cele mai goale sedii, cei mai slab pregătiți oameni. Consider că aici trebuia făcută investiția, nu în magente și românii au talent.
Piața ne-a învățat că cea mai bună reclamă vine de la client nu de pe tv.
Nu reușesc să înțeleg cum de acei directori Telekom România nu sunt dați afară, să investești atât dar să ai cele mai mari pierderi din piață, RDS a avut creștere, UPC creștere, automat trebuia să existe și un donator.
UPC, au avut o politică similară Telekom, ba chiar încercau acum câțiva ani să demonstreze cum performează ei în alte țări și cum acolo este un non-combat între companii și că ar fi bine ca și aici să fie la fel, că românul e prost, nu merită și să plătească dacă nu are altceva. A fost lider în România mai puțin de un an, deși a cumpărat 80% din piața de televiziune din țară.
Acum au început si ei să lucreze mai românește, mai cu ochiul la RDS însă continuă să facă greșeli grave.
Încă au un management slab, deciziile nu se iau prin consultare, pur și simplu se cacă idei și se aplică. Apoi nu se lasă ideea la macerat, poate prinde, daca în 2 săptămâni nu a prins, alta!!! Așa că unica lor modalitate de creștere este tot achiziția de noi rețele, pentru că acolo unde sunt prezenți, abia se mențin la +2-3% creștere.
O chestie nocivă în UPC este spionajul. E o chestie inoculată național, sunt mai preocupați să spioneze concurența, să reacționeze defensiv în loc să își dezvolte ideile, planurile, traseul. De ce este dăunător? Pentru că elimină orice acțiune în desfășurare pentru a contracara concurență în piață iar această mobilizare forțată defensivă costă, atât acolo unde acționează cât și în planurile lăsate în paragină.
Orange, bă ăștia cică îs tăticii dar parcă oricât de oranj ai fi, te cam strâmbi la lună când dai 30€ pe un abonament cu internet și minute decente.
Sunt lideri și îmi permit să spun că nu vor mai fi, Vodafone au învățat puțin cum stau lucrurile în România și au schimbat tactica, dar vorbesc dupa de ei. În schimb Orange preferă să bage banii într-un segment cam saturat, DTH, nu prea mai vine cu saci de bani în telefonia mobilă, ok 4G supershit. Bă românul abia face tranzitia de la 3.4 inch la 4 inch în telefonie (statistic dovedit) deci la ce rahat îi trebuie 4g?
Apoi abonamentul e prea scump, atât timp cât 40% din populație au telefoane smart ieftine, 20% au telefoane cu butoane pe 2G, nu văd văd rentabilă investiția în reclamele 4G, că tehnologia există, e ok.
Se lansează 5G, se va investi atât timp cât încă se folosește 2G?
Portocalii au un principiul bine stabilit „Avem Brand, suntem buni, vindem scump că ce e scump e bun”…se aplică ce am zis mai sus, românul nu prea are bani de scump și de aici vedeți voi cum e cu explicațiile alea penibile „Nu putem aproba mai mult de 100 de portări pe zi în altă rețea„, deci un caz neprevăzut în istoria companiei, de asta nici în aplicație nu s-a investit, pentru că nu credeați că pierdeți din piață.
Vodafone, mi se pare în acest moment compania cu cea mai sănătoasă politică de menținere, nu de creștere! A învățat piața, a început să fie mai lângă om să îl lase să își facă el ce abonament vrea dar în continuare are niște metehne.
Vinde telefoane scumpe, minute puține și net puțin. Statistic vorbind, device-urile sunt în creștere, deci mai tai din minute și mai dai niște mega, simplu nu? Nu chiar. Aici s-au blocat pe mentalitatea de acum 2-3 ani când românul alerga după minute. Acum nu prea le mai folosim, avem aplicații, net, etc.
Și totuși Vodafone a pierdut din clienți, o pierdere dictată tot de prețuri.
Și prin întrebarea asta trec la RDS. Cum naiba e posibil ca un furnizor „mic” în telefonie, fără rețea, de la 0 să crească atât de tare în dauna unor giganți cu tradiție?
Simplu, RDS, adică Romania Data Sistem, adică oameni care au crescut și au făcut bani din și în țara asta. Oameni care simt starea populației și stiu că marea masă nu au ce mânca, există și mica masă care o ard în fițe și din principii dictate de anturaj plătesc lucruri scumpe, dar Digi s-a dus la marea masă.
Toți jucătorii enumerați mai sus au ignorat RDS când le-a invadat segmentul, unii acum regretă amarnic dar nici nu si-au schimbat politicile.
Toată populația țării plătește un abonament mai mic la tv și net, are o viteză mai mare și o grilă mai bogată datorită RDS. Asta pentru că RDS a venit sub piață iar prin pierderi concurenții au lăsat prețurile și au investit în servicii.
Dacă RDS își permite să dea nelimitat minute și net cu 4 euro, cum de alții nu pot face asta cu 10 euro? Ok RDS nu are semnal peste tot, dacă în orașul tău nu are, nu te abonezi, simplu. Dacă în orașul tău are dar te deranjează că odată pe lună nu ai semnal în x localitate pe care o tranzitezi cu masina fix 2 minute, atunci unde e deranjul?
Auzeam pe cineva că a fost în concediu 3 zile undeva la munte și nu avea semnal RDS, apoi a precizat că nici Vodafone și nici Telekom. Acum vin 2 întrebări :
1. De ce aș vrea să îmi tot sune telefonul în 3 zile de concediu?
2. Dacă aveai abonament de 30€ la Vodafone sau Telekom, țipai la fel?
Ca să închei, nu avem prețuri mici pentru că încă mai este de stors, încă se ignoră ascensiunea RDS în piață (asta mă bucură)
Oamenii vin cu mentalitate de monopol în piețe precum Germania, China, etc și speră ca și România să o ardă trandy și să plătească din fiță abonamente mai mari.
Management occidental defectuos într-o țară care abia are ce mânca!
PS : Aștept să ajung la aceeași concluzie când se lansează și cu energia.
Ce se întâmplă acum la RDS cu telefonia mobilă, s-a întâmplat acum ani de zile cu televiziunea, acum alții se uită în sus, alții în jos, nimeni nu e de vină!
RDS nu mai există de câțiva ani…
Dar ce exista? DIGI? faci confuzia intre brand și companie.
RCS&RDS
Wikipedia te poate ajuta să-ți dai seama că nu eu sunt cel care face confuzii 🙂
Am inteles ce zici acum. Faptul ca nu zic RCS-RDS e pentru ca așa m-am obișnuit. E ca un apelativ.
În plus știu în ce companie activez din 2011
Cât despre articol, chiar nu sună rău, mai puțin partea cu acoperirea RCS&RDS și partea cu „aceiași concluzie” 🙂
La partea de acoperire. … nu intru în detalii. Acoperirea e în plina dezvoltare, zilnic se extinde.
Aceeași / aceiași. Câteodată scriu de pe telefon și dacă greșesc odată un cuvânt, telefonul îl memorează și îl da automat. Deobicei când scriu de pe telefon, nu public pana când nu verific, dar tot mai scapa câte ceva.