Iubeste schimbarea sau ramai in urma: De ce nu este niciodata prea tarziu sa-ti schimbi si sa-ti diversifici afacerea

Iubeste schimbarea sau ramai in urma: De ce nu este niciodata prea tarziu sa-ti schimbi si sa-ti diversifici afacerea

Atunci cand reusesti intr-un domeniu de afaceri, pasul urmator este acela de a-ti consolida si de a-ti face brandul cat mai cunoscut, astfel incat, evolutia acestuia sa-i asigure prosperitate si rezistenta in timp. Pana in anii ’90, marile companii care au reusit intr-un anumit domeniu au preferat sa urmeze aceasta filosofie de afaceri, astfel incat foarte multe dintre aceste societati sunt privite drept liderii pietei pe care activeaza. Asa este cazul firmelor Sony si Panasonic care erau recunoscute pentru produsele electronice pe care le produceau in perioada aceea. Insa, spre deosebire de Panasonic, reprezentantii companiei Sony au inteles ca, pe termen lung, daca nu-si vor diversifica productia si ramurile de activitate, atunci s-ar ajunge intr-un punct in care totul s-ar plafona. Astazi, despre Panansonic nu se prea vorbeste atat de mult pe cat se intampla acum 25 de ani; in schimb, diversitatea produselor Sony (televiziune, produse electronice, console de joc) este arhicunoscuta in intreaga lume. Asemenea acestei companii, multe alte firme au inteles ca diversitatea in afaceri nu le poate aduce decat beneficii, asa ca, astazi, acestea s-au dezvoltat in mai multe directii, incercand sa acopere cat mai multe arii de activitate.

Chiar daca, pe termen lung, diversificarea poate parea a fi o solutie putin cam riscanta pentru o companie, atat timp cat sunt respectate anumite principii de dezvoltare, aceasta extindere in mai multe domenii de activitate poate ajuta firma sa obtinre rezultate foarte bune. Managerii acestor companii trebuie sa tina cont de modul in care vor gestiona, in conformitate cu noile obiective, nivelul de rentabilitate a capitalului propriu, randamentul actiunilor (in special in cazul societatilor care sunt listate la Bursa), nivelul rentabilitatii reale a capitalului companiei, precum si de nivelul de crestere combinata a societatii. In momentul in care se hotaraste diversificarea activitatii, atunci trebuie sa existe o strategie bine definita, punctuala si care trebuie realizata in mai multe etape, care sunt riguros organizate. Dat fiind faptul ca trebuie sustinute mai multe domenii de activitate, diversificarea trebuie sustinuta de un management solid in ceea ce priveste gestiunea costurilor suplimentare.

Spre desoebire de o companie de dimensiuni mici, marile companii isi permit sa suporte mult mai bine costurile legate de extinderea domeniului de activitate; micile afaceri vor tinde intotdeauna catre omogenitate si uniformizare, insa, in ceea ce priveste aspectul autenticitatii vor avea beneficii raportat la marile firme. Pentru ca diversificarea activitatii in cadrul unei societati sa se bucure de succes, pe langa aceste elemente, trebuie sa se tina cont si de modul in care noua abordare a pietii comerciale reuseste sa se realizeze. In ultima perioada, majoritatea companiilor tin foarte mult cont de experienta utilizatorului (UX) in modul in care abordeaza anumite produse. Nivelul de creativitate si inovatie (componente clasice ale diversitatii) trebuie sa fie cat mai ridicat, astfel incat produsele rezultate sa se diferentieze cat se poate de clar de cele ale concurentei.

laptop-1071781_640

La nivel International sunt foarte multe exemple de societati care au inteles cat de profitabila poate fi atingerea unui nivel cat mai ridicat de diversitate in cadrul activitatile pe care le desfasoara.

Unul dintre exemplele clasice este compania Sony care si-a inceput activitatea ca producator de electronice, iar mai tarziu, dupa anii ’90 au preluat cateva studiouri de la Hollywood si astfel a aparut compania cinematografica si de televiziune Sony Pictures. Mai tarziu, atunci cand piata jocurilor si-a dezvaluit imensul potential, compania Sony si-a diversificat activitatea si a intrat pe piata consolelor de jocuri, unde, in scurt timp a ajuns in topul producatorilor de astfel de gadgeturi.

Un alt exemplu vine, de data aceasta, din domeniul cazinourilor, acolo unde companii de genul PokerStars, au inteles ca diversificarea activitatilor le poate aduce o si mai mare apropiere de client. Fiind cunoscuta indeosebi pentru turneele si competitiile de poker pe care le organiza, acest brand si-a diversificat activitatea si pe langa poker are si un cazinou online dedicat jocurilor traditionale (iar aici diversitatea este ilustrata prin numeroase versiuni proprii ale acestor jocuri), dar si un serviciu dedicat pariurilor sportive.
Satisfactia clientului este unul dintre lucrurile care conteaza pentru companii, iar atunci cand acesta gaseste o gama variata de servicii in cadrul aceleasi companii, bazandu-se pe principiul fidelizarii, compania in cauza il va atrage definitiv pe client.

Este si cazul companii Enel, care este cunoscuta pentru oferirea de servicii in domeniul furnizarii de energie electrica. De curand, aceasta si-a diversificat domeniul de activitate si astazi ofera clientilor sai si servicii de reparat boilere electrice, dar si asistenta in domeniul tracatrilor auto.

Celebra pentru rulmentii pe care ii produce, uzina de specialitate din orasul Barlad si-a diversificat activitatea si acum confectioneaza si bijuterii. Un alt exemplu este cel al benzinariilor (OMV Petrom, LukOil, etc.) care un se mai ocupa doar de distribuirea exclusiva de produse petroliere; prin diversificarea obiectului de activitate, acestea ofera si servicii de transfer de bani, incheierea de asigurari, atat auto, cat si de locuinta, ofera servicii de curierat, iar in unele cazuri intermediaza si expedierea de flori, atat pe plan local, cat si international.

startup-593296_640

Se intampla de foarte multe ori ca diversificarea activitatii unei companii se realizeze in ramurile economice apropiate ca obiect de activitate, astfel incat infrastructura existenta sa deserveasca tuturor activitatilor. Insa, in alte cazuri, intreprinzatorii aleg sa riste si sa intre in domenii total diferite. Este cazul companiei BriseGroup, care a cunoscut consacrarea in domeniul agriculturii, dar care si-a deschis si o fabrica de confectii si imbracaminte, precum si o retea de magazine de desfacere a acestor in diverse centre comerciale din tara. Privita din punct de vedere concurential, diversificarea activitatii unei companii ii asigura acesteia posibilitatea de a progresa si de a cuceri un segment economic mult mai mare, bazandu-se pe brand recognition-ul de care compania se bucura. De aceea este important ca trecerea catre diversificare sa se realizeze progresiv, lundu-se in calcul absolut toate aspectele, astfel incat procesul de eficientizare sa se realizeze la cote cat mai ridicate. Pentru o companie nu este niciodata prea tarziu sa opteze pentru diversificarea activitatii; atat timp cat are sub control toate elementele si exista o strategie bine pusa la punct, diversificarea obiectului de activitate reprezinta imboldul necesar pentru transformarea companiei intr-o baza de productie multi-lateral dezvoltata, o adevarata multi-corporatie a viitorului.

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut nou pe email. Vei primi un singur email pe săptămână cu ultimele articole.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.