Citeam în cartea lui Allen Carr – În sfârșit nefumător cum marile companii de țigări finanțează producția de filme.
În carte explica cum prin plasarea țigărilor în diferite scene, fumătorii își crează o stare a lor și copiază acele scene în viața de zi cu zi.
Știți scenele alea în care eroul principal își aprinde o țigară după ce omoară jumătate din băieții răi sau când este pe moarte și singura lui dorință este să își aprindă o țigară.
Allen Carr explica cât de complexă este metoda asta de marketing însă nu prea i-am dat atenție. Deși îmi aduc aminte cât de cool păreau marii actori cu țigara în bot.
Acum mă uit la serialul The Originals, aici nimeni nu fumează, nu am văzut nici măcar o țigară în 2 sezoane. Însă se promovează intens alcoolul. Aproape că nu este scenă în care nu se bea.
Am reușit rapid să identific o sticlă de bourbon Jesse James, pentru că nu au voie să rostească numele mărcii, arată mereu paharele pline sau subtil câte o etichetă.
Am urmărit intens fenomenul, se bea când actorii sunt triști, când sunt în pericol, când sărbătoresc, când stau la bârfă, se bea mereu.
Se bea atât de mult în acest serial încât îți imprimă sentimentul că e ceva normal să ai o sticlă de coniac în casă si să beau câte un pahar indiferent de ocazie.
De fapt se bea atât de mult încât parcă te simți prost când tu te uiți la film și nu consumi nimic.
Am putea crede că este un scenariu întâmplător și că scenaristul a pus atât de mult alcool în scenă din întâmplare. Dar dacă ești puțin atent la scene, nimic nu este întâmplător, totul este calculat.
Deși filmul este cu vampiri, vrăjitoare și vârcolaci, povestea în sine are la bază familia, problemele familiare prin care trecem toți. Trădare, minciună, sinceritate, ajutor…în final familie.
Plecând de la această bază, că filmul practic transmite o stare trăită de toți, alcoolul plasat în scenă nu este de cât un produs de marketing. Un produs bine pus în scenă și ancorat în realitatea noastră.
Sunt de succes aceste metode de marketing? Clar da! Dacă avem tendința să cumpărăm mereu produse datorită unei reclame frumos colorate și cu mesaj mulat pe nevoile noastre, gândiți-vă cum e când vezi 60-200 de episoade în care ai cel puțin 10 scene cu alcool/episod.
Sunt curios ce alte produse ați mai observat în filme, produse care să fie promovate excesiv.
După ce am scris rândurile de mai sus, am intrat pe google să caut o imagine reprezentativă, se pare că mai sunt zeci de site-uri de afară care au scris fix despre același subiect.
La un nivel mai mic, mult mai mic se intampla si cu videoclipurile de pe la noi.
Sigur, acolo e plasare de produse, dar… na. Trebuie si ei sa manance o paine.
Pai imi aduc aminte de un clip de la Moga in care plasau Ursus fara alcool inainte de a fi lansat 🙂
Ala a fost cu dedicatie… total. Dar mai sunt si altele. De fapt.. mai toate.
Am observat aceeasi chestie, foarte intens promovata dar cu vin, tot intr-un serial – Cougar Town. Acolo de cel putin 2-3 ori pe episod se aduna lumea si sta la taclale la un pahar de vin.
E clar ca au nevoie de sponsorizări. Doar ca umbla o bârfă în târg Cum ca aceste „spălări pe creștet” sunt mai mult de cât marketing pentru un brand.